Całościowe zaburzenia rozwoju – zaburzenia ze spektrum autyzmu – Autism Spectrum Disorder

Całościowe zaburzenia rozwojowe to grupa zaburzeń neurorozwojowych, charakteryzująca się nieprawidłowościami w trzech obszarach funkcjonowania: interakcji społecznych, komunikacji, stereotypowych zainteresowań i zachowań.

Szacuje się, że dotyczy 1 na 68 osób, stosunek kobiet do mężczyzn szacuje się na 1:4.

Sygnały ostrzegawcze, które powinny skłaniać do obserwacji dziecka – grupa ryzyka ASD (wg Amerykańskiej Akademii Neurologii i Towarzystwa Neurologii Dziecięcej):

  • Brak gaworzenia lub wskazywania lub innych gestów (wskazywanie palcem, machanie ręką „pa-pa” ok. 12 mies.
  • Brak pojedynczych słów ok. 16 mies.
  • Brak prostych (2-wyrazowych), spontanicznych (nie echolalicznych – powtarzanych np. po kimś, z bajki) zdań do 24 miesiąca życia
  • Utrata umiejętności językowych i społecznych w jakimkolwiek wieku

Jeśli podejrzewasz u swojego dziecka całościowe zaburzenia rozwojowe – zapraszam do poradni.