Całościowe zaburzenia rozwoju – zaburzenia ze spektrum autyzmu – Autism Spectrum Disorder
Całościowe zaburzenia rozwojowe to grupa zaburzeń neurorozwojowych, charakteryzująca się nieprawidłowościami w trzech obszarach funkcjonowania: interakcji społecznych, komunikacji, stereotypowych zainteresowań i zachowań.
Szacuje się, że dotyczy 1 na 68 osób, stosunek kobiet do mężczyzn szacuje się na 1:4.
Sygnały ostrzegawcze, które powinny skłaniać do obserwacji dziecka – grupa ryzyka ASD (wg Amerykańskiej Akademii Neurologii i Towarzystwa Neurologii Dziecięcej):
- Brak gaworzenia lub wskazywania lub innych gestów (wskazywanie palcem, machanie ręką „pa-pa” ok. 12 mies.
- Brak pojedynczych słów ok. 16 mies.
- Brak prostych (2-wyrazowych), spontanicznych (nie echolalicznych – powtarzanych np. po kimś, z bajki) zdań do 24 miesiąca życia
- Utrata umiejętności językowych i społecznych w jakimkolwiek wieku
Jeśli podejrzewasz u swojego dziecka całościowe zaburzenia rozwojowe – zapraszam do poradni.